Jaffna, het uiterste noorden - 8 maart

8 maart 2017 - Jaffna, Sri Lanka

Als je hier wijn vraagt bij het eten kijken ze om zich heen: wijn? Wat is dat? Oh wijn... Nee dat hebben we niet. Dus iedereen is massaal aan het bier. Wat bij deze hitte ook wel geschikt is. Ik kan die calorieën ook wel gebruiken, want het eten is niet echt mijn ding hier; 3 soorten rijst of noedels, gekookte kip in saus met botjes, gekookte inktvis, (wel lekker) pompoensaus met aardappel
Hier in het noorden moeten ze het toerisme nog ontdekken. Het is tot 2009 in oorlog geweest met tamiltijgers. We zijn hier vanmiddag aangekomen. Dit deel is voornamelijk hindoeïstisch. We hebben dan ook een hele grote (de grootste) Hindoetempel bezocht. Deze zijn heel kleurrijk, vooral goudkleurig, en gewijd aan veel goden, waarvan Sheva de belangrijkste is. We mochten binnen geen foto's maken helaas. Er was een ritueel gaande, mannen moesten met ontbloot bovenlijf, vrouwen gelukkig niet - volgens de mannen wel jammer - alleen blootsvoets. Gelukkig pas geregend, dus niet zo heet aan de voetjes. Daarna naar een Nederlands fort geweest uit de kolonisatietijd uit 1680. Prachtig gelegen op het noordelijkste puntje. Om zeven uur naar hotel in het donker door drukke stad. Straatverlichting? Ehh nee. Tuktuks lampen aan? Fietsen dan? Nop. Wel leuke inkijkjes in al die kleine winkeltjes. Wij noemen ze mona-winkeltjes: een entree van niets en dan een 30 meter diepe winkel daarachter met van alles en nog wat. Zelfs winkels vol doodskisten.
We zitten inmiddels vol muggenbult, maar zin niet verbrand zoals veel anderen uit ons gezelschap. Onze gids moet ons helaas verlaten omdat zijn oma op sterven ligt. Erg jammer. Er komt morgenochtend vervanging. Gelukkig hebben we ook nog de chauffeur Kamal die ons elke ochtend met een mimosabloem en ayurboan verwelkomt en bijrijder Zanieke, altijd vrolijk en die verkoelende natte handdoekjes uitdeelt. Morgen gaan we met de boot naar Delft-eiland. Nu slapen en om 7 uur op. Welterusten en liefs.

1. Mona:
    9 maart 2017
    Lieffies, wat ontzettend leuk om jullie weer op deze manier te kunnen volgen op jullie werkelijk TOP vakantie, volgens mij als ik dat allemaal zo lees! Maar een vakantie zonder wijn bij het eten? Jemig! Des te meer waarderen jullie straks dat allereerste wijntje weer, waar het wel mogelijk is , toch? En die winkeltjes? Ik moet wel lachen dat jullie dat Mona winkeltjes noemen, maar het zegt mij meer dan genoeg, geweldig !! Genieten jullie maar weer fijn, wij lezen wel weer! Kuskus Mona